PER PARES
Característiques Normals de l’Adquisició del Llenguatge del nen bilingüe:
- Si el nen està aprenent dos idiomes alhora, poden existir errors que vagin canviant entre els dos idiomes. Això és degut a que la primera llengua del seu fill o filla pot influenciar la forma en què parla o pronuncia certs sons en els altres idiomes.
- Silenci mentre que l’idioma secundari és parlat per altres persones. El seu fill o filla està escoltant l’idioma per aprendre’l, i probablement el pot entendre millor del que el pot parlar.
- Canviar d’idiomes en un mateix enunciat.
- Pèrdua de domini de la primera llengua, si deixa d’usar-la.
Entendre quan visitar el logopeda
Algunes dificultats d’aprenentatge i d’idioma poden ser més difícils de detectar en nens bilingües, ja que s’assumeix que aquestes dificultats són atribuïbles al fet que es troben aprenent nous idiomes. Si sospiteu que el vostre fill o filla té alguna dificultat o problema de la parla, heu de portar-los a un logopeda perquè us condueixin una revisió.
Aquí us assenyalem algunes maneres de detectar els signes més comuns de problemes de la parla que poden ser passats per alt o falsament diagnosticats en nens bilingües:
- Tartamudesa
Vostè pot notar que el seu fill o filla bilingüe tartamudeja quan està tenint dificultat per trobar una paraula, usant ambdós idiomes en un mateix enunciat (desenvolupament normal duna llengua bilingüe), o mentre parla en oracions més complexes. Tot això pot ocasionar increment de la tartamudesa en un nen o nena.
Recordeu:
- Parlar amb el fill o filla en un idioma alhora.
- Permeteu que el vostre fill o filla barregi vocabulari entre idiomes, però respongui utilitzant la mateixa paraula en l’idioma principal que s’està utilitzant o si transcorren sis mesos i el tartamudeig encara és notori, demana cita amb el logopeda.
- Silenci
Mentre que alguns nens bilingües es queden en silenci perquè estan intentant aprendre un idioma, el silenci també pot ser ocasionat per ansietat que preveu que parlin en certes situacions (mutisme selectiu). Ser bilingüe no ocasiona mutisme selectiu, però les ansietats que un nen o nena ja té en parlar, poden ser disparades quan es troben parlant un idioma en què se senten més incòmodes. Això pot afectar lidioma principal també. Detectar mutisme selectiu en el seu fill o filla bilingüe pot ser difícil, ja que molts nens bilingües passen per un “període silenciós” quan estan aprenent un idioma nou.
- Parla incorrecta
Un trastorn de la parla pot no afectar ambdós idiomes de la mateixa manera, ja que cada idioma es troba estructurat de manera diferent. Qualsevol trastorn de la parla en un nen té diferències en tots els idiomes parlats, ja que cada idioma utilitza diferents sons en diferents moments. Si el vostre fill o filla està tenint dificultats en pronunciar certs sons, consulteu un logopeda.
- Dislèxia
Els senyals en nens o nenes bilingües amb dislèxia són els mateixos que en nens monolingües, però usualment es detecten després ja que les dificultats que un nen està tenint són atribuïdes a les dificultats que es tenen quan s’està aprenent un idioma. Si el vostre fill o filla està tenint dificultats en ambdós idiomes en aprendre paraules o números, entendre lectures, i està barrejant lletres i números, pot tenir dislèxia. Els nens bilingües que es creïn tenen dislèxia, han de ser avaluats en ambdós idiomes.
ESPAI TAU KIDS TEAM