Com molts altres aspectes de la vida, el desenvolupament de la parla és el resultat d’una combinació de factors innats i adquirits. La constitució genètica determina en part, la intel·ligència i el desenvolupament de el llenguatge, però també l’entorn familiar.
Que el teu fill / a pronunciï i articuli bé els sons depèn en gran mesura de que vosaltres oferiu un model correcte de pronunciació més que també intervenen de forma decisiva l’oïda, la respiració, el buf i la capacitat de moviment dels òrgans buco- fonatoris.
Consells generals que podeu utilitzar a casa:
- Dediqueu molt temps a comunicar-te amb el teu fill, fins i tot durant l’etapa de la lactància: parli, faci-li signes i fomenti en ell la imitació de sons i gestos.
- Llegueix al teu fill cada dia començant quan tan sols tingui sis mesos. Els contes amb imatges (animals, oficis, …) són ideals per estimular el desenvolupament lèxic. Fes-li participatiu quan assenyali alguna vinyeta.
- Aprofita les situacions quotidianes per reforçar la parla i el llenguatge del teu fill / a.
- Parla-li a poc a poc i de forma clara.
- Parla-li correctament SEMPRE i no imitis la seva forma de parlar.
- Deixa-li al fet que t’expliqui el que vulgui amb el seu ritme. Cada un té el seu ritme de parlar.
- Dóna-li temps perquè respongui a les teves preguntes.
- Assenyala o marca torns de parlar. Intenta que el teu fill respecti els torns de comunicació.
- No intentis corregir els errors fonològics / fonètics de l’infant (això és tasca de la logopeda).
- Adapta la longitud de les teves enunciats a la capacitat de l’infant.
- Inclou en els teus enunciats més peticions d’informació que d’acció, per estimular que el nen parli.
- Sempre que el nen iniciï una conversa intenta que aquesta es mantingui el major temps possible.
- Si li costa utilitzar correctament alguna de les parts de l’oració o les construeix malament, ofereix-li el model correcte, però prenent allò que ha dit i digues-ho correctament.
- Valora els seus petits avenços.
- Utilitza preguntes obertes. Animeu-lo a contestar-te amb alguna cosa més que si o no.
- Parla-li de persones, fets i llocs que estiguin presents en el context en el qual habitualment es troba el nen. Situacions d’aquí i ara.
- Ensenya-li a explicar coses de forma ordenada: què ha fet abans i després, què farà de seguida, després, etc.
- Ensenya-li cançons, endevinalles, refranys, etc.
- Cercar diferències entre làmines de dibuixos similars.
- Jugar al “Veig – veig“.
- Juga amb el nen a imitar sons de l’entorn, d’animals o persones, ensenya-li d’on procedeixen i anima’l a imitar-los.
- Fomenta el joc imaginatiu i simbòlic del teu fill, que jugui a pentinar nines per exemple, a conduir, a jugar a la granja, etc.
ESPAI TAU KIDS TEAM